Voordelen van smalle oplossingen

Vorkheftrucks zijn de werkpaarden van de magazijnsector, maar veranderingen in de economie betekenen dat er meer wordt geëist van opslag en distributie; meer productiviteit en efficiëntie uit deze assets te halen lijkt dus essentieel.

MP16-22-Pedestrian-Pallet-Truck-App6

Het gebruik van VNA-trucks (trucks voor zeer smalle gangpaden) in magazijnen is een goede optie voor een hogere productiviteit. De vraag is: Hoe kiest u precies de juiste VNA-vorkheftrucks die voor uw bedrijf de juiste voordelen bieden?
Uit verkoopcijfers voor het Verenigd Koninkrijk blijkt dat klanten steeds vaker online bestellen en niet meer naar de winkel gaan, en dus worden de activiteiten in magazijnen en de logistiek steeds belangrijker voor de detailhandel. Naast de traditionele rol van groothandel en industriële toeleveringskanalen blijft de magazijnsector flink groeien.
Dan is het ook niet zo vreemd dat de totale verkoop van vorkheftrucks voor de magazijnsector in het Verenigd Koninkrijk vorig jaar met ongeveer 12 % is gestegen. Sommige sectoranalisten verwachten dat de distributiesector, momenteel goed voor ongeveer 40 % van het bbp, volgend jaar met een indrukwekkende 3-4 % gaat groeien. En dat zou kunnen betekenen dat de vraag naar meer efficiëntie in magazijnen ook gaat stijgen.
Maar als de vraag stijgt en er meer goederen moeten worden verplaatst, dan moeten de werkzaamheden slimmer worden uitgevoerd en moet er dus meer productiviteit uit assets in magazijnen worden gehaald.
Sowieso is flexibiliteit in een magazijn essentieel om de veranderingen in de economische cyclus en de vraag te volgen en daarom is er behoefte aan oplossingen die deze pieken en dalen kunnen opvangen.  Bovendien moeten magazijnen de beschikbare ruimte maximaal kunnen gebruiken om optimaal te werken, terwijl ze tegelijkertijd hun output en productiviteit moeten maximaliseren en dus zijn het ontwerp en de indeling van magazijnen essentiële factoren.
Wanneer bedrijven de prestaties van hun huidige en toekomstige machinepark willen bepalen, moeten ze niet alleen naar die prestaties kijken, maar ook naar economische factoren. Ze moeten rekening houden met factoren als de breedte van gangpaden, verzamelhoogten en de veiligste en efficiëntste werkmethoden.  En ze moeten vooral bepalen hoe ze zodanig machines kunnen kiezen en contracten kunnen aanpassen dat ze de laagste kosten gedurende de levensduur bieden, maar wel met optimale prestaties.
Vaak worden VNA-trucks gezien als de ideale oplossing voor drukke magazijnen, omdat ze in gangpaden vanaf 1650 mm kunnen werken. Het grote voordeel van deze trucks is dat er meer stellingen binnen de operationele ruimte kunnen worden geplaatst en meer stellingen betekent meer verzamellocaties, waardoor er meer SKU's (stock keeping units) in de ruimte kunnen worden opgeslagen.

Daarmee zou de capaciteit van het magazijn tot wel 50 % kunnen toenemen. Maar meer capaciteit betekent ook dat het machinepark moet worden aangepast, omdat het aantal bedrijfsuren en het onderhoud mee veranderen, dus is het zeer belangrijk om meteen de juiste trucks te kiezen.
Met smallere gangpaden neemt de opslagdichtheid van het magazijn toe, terwijl nog steeds 100 % van de voorraad kan worden verzameld.  Grotere volumes moeten snel en veilig worden verplaatst, terwijl opstoppingen en knelpunten moeten worden voorkomen. En de trucks moeten hoog kunnen heffen om alles uit de stellingen te kunnen pakken.  Minder evident, maar net zo belangrijk is dat trucks snel en soepel moeten kunnen heffen en dat ze beschikken over voldoende laadcapaciteit, dus flexibiliteit van de truck is een belangrijke overweging.
Paul Smith en zijn collega's bij Yale® – een merk dat al jaren verweven is met de magazijnsector – werken aan oplossingen voor VNA-toepassingen en zij hebben diverse innovatieve kenmerken en voordelen voor geavanceerde magazijnwerkzaamheden ontwikkeld. Door hun gepatenteerde hydraulische systeem in VNA-trucks kan de bestuurder meerdere werkzaamheden synchroon uitvoeren, bijvoorbeeld oversteken, draaien en de extra heffunctie gebruiken, terwijl tegelijkertijd de cabine omhoog wordt gezet. Deze flexibiliteit zorgt dat pallets veel gemakkelijker kunnen worden opgehaald en weggezet, terwijl de productiviteit verbetert omdat de bestuurder tussendoor niet hoeft te wachten.

Opstoppingen en knelpunten

Wanneer de werkdruk in magazijnen toe lijkt te nemen, is het niet genoeg om alleen meer trucks in te zetten.  Als de gangpaden vol zijn, zorgen meer machines voor opstoppingen en daalt de productiviteit, dus het is belangrijk om rekening te houden met die opstoppingen en de effecten ervan, ook in magazijnen die minder zwaar worden belast.
Paul Smith zegt: "De grootte van opslag- en opstelplaatsen, hoe ze worden gebruikt en het effect op de vrije beweging van pallets binnen het magazijn zijn factoren die een grote rol spelen in de soepele doorloop in het magazijn, dus deze moeten de juiste afmetingen hebben voor de verwachte doorvoer.
Bovendien moet er rekening worden gehouden met mogelijke knelpunten bij contactpunten zoals ophaal- en afleverpunten aan het einde van stellingen en verpakkings- en omwikkelingsgebieden, en er moet een beoordeling worden uitgevoerd van het traditioneel complexe en dure orderverzamelgebied.
De locatie waar goederen worden opgeslagen, de verzameltijd van een truck op een bepaalde locatie en de totale duur van de cyclus moeten worden bepaald, zodat managers van machineparken alle opties kunnen bekijken, samen met hun waarschijnlijke impact op de werkzaamheden in het magazijn, en ze kunnen bepalen wat de meest rendabele oplossing voor hun magazijn is."

Tools om de juiste machines te kiezen

In een gezonde economische situatie groeien de opslagwerkzaamheden organisch en dat leidt vaak tot inefficiënte oplossingen waarover onvoldoende is nagedacht. En herhaalde processen die in het verleden met succes zijn toegepast, kunnen ervoor zorgen dat kleine inefficiënties uiteindelijk uitgroeien tot grote problemen.
Wanneer eventuele problemen zijn geïdentificeerd, kan er goed worden nagedacht over mogelijkheden om de productiviteit te verbeteren of de kosten te verlagen.  Maar de opties kunnen alleen goed worden uitgezocht als managers van machineparken toegang tot de juiste gegevens hebben.  Voorheen vertrouwden managers van machineparken voor geïnformeerde beslissingen vaak op spreadsheets of traditionele onderzoeken naar tijd en beweging, en hoewel die nog altijd een rol spelen, hebben ze hun beperkingen als het om optimalisering van de efficiëntie gaat.  Commerciële softwareoplossingen geven veel meer details, maar kunnen tijdrovend zijn en brengen vaak hoge advieskosten met zich mee, terwijl ze geen rekening houden met opstoppingen of interactie van trucks rond opslag- of verzamellocaties.
Yale kent de complexiteit van deze kwestie en heeft een simulator ontwikkeld waarmee managers van machineparken de juiste apparatuur voor hun toepassing kunnen kiezen om de productiviteit te verhogen en de cost of ownership te verlagen.  De Yale Warehouse Simulator is een geavanceerd softwareprogramma op basis van geavanceerde wiskundige modellen, dat echte gegevens en veronderstellingen combineert en samen met de juiste ervaring en kennis kan bepalen wat de beste samenstelling van het machinepark voor de operationele vereisten van het magazijn is.
Deze software kan veel waarde toevoegen aan het besluitvormingsproces.  Zo kunnen de omvang en samenstelling van het machinepark voor verplaatsing van een bepaald aantal pallets binnen specifieke toepassingslimieten worden berekend of kunnen de prestaties van het huidige machinepark in gebruikte uren worden bepaald.  Als dit te hoog ligt en er te veel eisen aan het onderhoud worden gesteld, kan er een oplossing worden samengesteld om het aantal uren te verlagen tot redelijke limieten, terwijl er nog altijd aan de vereisten voor de doorvoer wordt voldaan.
Paul Smith concludeert: "De juiste VNA-machines voor de faciliteit en toepassing kiezen maakt een groot verschil in de operationele prestaties, dus het is belangrijk dat het meteen goed wordt gedaan.
Managers van machineparken kunnen alle hulp gebruiken bij het samenstellen van hun machinepark zodat het aan de vereisten van de werkzaamheden is aangepast, ze een optimale indeling van het magazijn kunnen bepalen en ze de kosten op een slimme manier kunnen verlagen.
Softwaresimulatie heeft dus een groot voordeel omdat het het besluitvormingsproces eenvoudiger maakt.  Het moet echter wel worden gebruikt naast andere methoden en gegevens die daaruit voortkomen, en in combinatie met deskundig advies van de fabrikant/distributeur, zodat er een oplossing wordt gevonden die aan alle doelstellingen voldoet."