Forkway En Yale Voorzien ISG Van De Ideale Vloot

Yale en Forkway, die in het Verenigd Koninkrijk samenwerken met de exclusieve dealer Briggs, hebben een materials handling-vloot geleverd waarmee 30 procent energie en meer dan 300 ton koolstof wordt bespaard tijdens de looptijd van het contract.

SterlandDe grootste producent van boilers en radiators in het Verenigd Koninkrijk, Ideal Stelrad Group (ISG), heeft een nieuwe materials handling-vloot en servicepakket ontvangen van de Yale-distributeur Forkway Group voor haar nationale distributiecentrum en radiatorfabriek in Mexborough, Rotherham.

Met een distributiecentrum van zo'n 14.000 vierkante meter met 30.000 palletplaatsen in 10,5 meter hoge rekken, heeft het bedrijf zich tot Forkway gewend voor een volledig materials handling-pakket. De vloot bestaat uit apparatuur die de nieuwste innovaties bevat voor de productiviteit en ergonomie en het biedt de bestuurders comfortabele en betrouwbare apparatuur waarmee meer dan 20 leveringen kunnen worden gelost en meer dan 12.800 orders per dag kunnen worden verzameld.

De vloot omvat 18 Yale MP20X pallettrucks die zijn uitgerust met langere vorken en herplaatste laadwielen om efficiënt om te gaan met 300 verschillende palletafmetingen en configuraties in het distributiecentrum en om schade aan de pallets en de lading tijdens het picken en transport te voorkomen.

De Yale MP20X-pallettrucks hebben een ergonomische disselkop met gekantelde handgrepen en lichte bedieningen voor maximaal comfort voor de bestuurder. Een laag geplaatste disselboom vereenvoudigt het sturen en verbetert het gebruiksgemak terwijl de dubbele heffunctie en lagere bediening zowel links- als rechtshandig gebruik mogelijk maken.

De pallettrucks worden in het distributiecentrum gebruikt in ploegen van 24 uur, vijf dagen per week en worden gebruikt naast een aantal reachtrucks en vorkheftrucks met contragewicht. De pallettrucks hebben een hefvermogen van 1,4 ton en zijn uitgerust met HD-camera's en monitors zodat er nauwkeurig en veilig kan worden gewerkt.

Sara Elliot, de Warehouse en Distribution Centre Manager van Ideal Stelrad Group, zegt dat het besluit om de vloot te upgraden gebaseerd was op het streven van het bedrijf om het personeel en de klanten te ondersteunen door de meest productieve materials handling-oplossing te bieden. Ze legt uit: “Het is belangrijk dat onze klanten hun goederen op tijd ontvangen; daarom is een productieve en betrouwbare vloot van essentieel belang om ervoor te zorgen dat de items zo snel en effectief mogelijk worden verzameld en verstuurd.

Forkway heeft een gedetailleerd logistiekonderzoek uitgevoerd om de materials handling-behoeften vast te stellen en heeft nauw samengewerkt met Ideal Stelrad Group om ervoor te zorgen dat elke machine juist werd gespecificeerd en volgens de best mogelijke configuratie. Forkway heeft ook gezorgd voor een naadloze overgang op de nieuwe vloot en heeft waar nodig een werknemerstraining gegeven.”

Sterland 1Er is ook een acculaadstation gespecificeerd voor een 30 procent lager energieverbruik en besparingen van meer dan 300 ton aan koolstof tijdens de looptijd van het contract. De regionale directeur van Forkway, Gary Hawkhead, legt uit: “Er is een nieuw laadsysteem geïnstalleerd dat lucht pompt in de batterij zodat de behoefte aan koeling minder wordt en de oplaadtijden worden verkort. Het nieuwe systeem heeft ook minder onderhoud nodig en we hebben de capaciteit van de reserve-batterij met 50 procent vergroot met dezelfde voetafdruk. Bovendien heeft een batterijtransfereenheid de behoefte aan handmatig vervangen verkleind zodat de accu nu nog sneller kan worden opgeladen."

De radiatorfabriek van de groep bevindt zich op dezelfde locatie als het distributiepunt en had ook materials handling-apparatuur nodig van Forkway. Gary voegt toe: “We hebben een Yale GLP18VX gespecificeerd om de radiatorbladen op de productielijn te tillen voor het geautomatiseerde proces en er zijn drie Yale MP20XV om het eindproduct uit de verpakkingsmachine te halen en in het distributiecentrum te plaatsen voor verzending.

In een ander gedeelte van de fabriek waar onderdelen gemaakt worden zoals muurbeugels, verbindingsstukken en fittingen, werkt een Yale MP20 de klok rond. Een belangrijke reden waarom gekozen is voor deze apparatuur was de uitstekende manoeuvreerbaarheid in kleine ruimten waardoor de heftruck ideaal is voor deze productie-omgeving.”

De materials handling-vloot omvat ook vijf LPG-heftrucks met contragewicht, zes heavy duty reachtrucks voor grote hoogtes en twee Yale MP22-pallettrucks met pneumatische zuiging om de accu's te verwisselen tussen de heftrucks en het acculaadstation.

Er is een Forkway-monteur op de locatie om ervoor te zorgen dat de vloot goed wordt onderhouden zodat de levensduur van de vloot wordt verlengd en de stilstandtijd tot een minimum wordt beperkt.

Sara concludeert: “De investering in de nieuwste materials handling-technologie heeft ervoor gezorgd dat er tegemoet wordt gekomen aan onze behoeften en dat dat ook zo blijft in de toekomst. Onze Forkway-monteur is goed opgenomen binnen het bedrijf en we kijken uit naar een lange en succesvolle relatie met Forkway en Yale de komende jaren.”