Robotica en automatisering: Het verschil met Yale

Yale Robotics - Content ImageGeautomatiseerde materials handling-apparatuur is van oudsher op maat, complex en onvermijdelijk duur, zowel in aanschaf als qua installatie. Het resultaat is een inflexibele oplossing die zich niet kan aanpassen aan nieuwe of gewijzigde besturingsomgevingen. Yale Europe Materials Handling heeft een nieuwe oplossing: een reeks robottrucks die geen infrastructuur nodig hebben, die de betrouwbaarheid en duurzaamheid bieden waar Yale®beroemd om is en met de ondersteuning van haar uitgebreide servicenetwerk.

Na meer dan een decennium aan onderzoek en ontwikkeling naar geautomatiseerde oplossingen, kan Yale met trots de lancering aankondigen van haar robotica-portfolio: de MO25-orderverzameltruck op laag niveau, de MO50-70T-trekker en de MC10-15-vorkheftruck en Balyo-technologie.

Ontworpen om de bekendheid en betrouwbaarheid van Yale te bieden, terwijl de bedrijfskosten worden verlaagd en de efficiëntie wordt verhoogd; de robotica-oplossing van Yale is perfect voor klanten die op zoek zijn naar betaalbare automatisering.

Opvallen in de menigte

"Voor sommige klanten is automatisering op grote schaal niet haalbaar voor hun werkzaamheden, vanwege de veranderlijke aard en verscheidenheid van de taken en vereisten die de toepassing moet afdekken", aldus Ron Farr, Warehouse Solutions Manager voor Yale. "Er zijn echter kleine, repetitieve taken die kunnen worden geautomatiseerd zodat het bestaande personeel de hand vrij heeft voor belangrijkere taken. Met dit in het achterhoofd hebben we ons robotica-aanbod ontwikkeld, zodat klanten flexibel en betaalbaar kunnen automatiseren."

De toonaangevende Balyo-technologie voor geoguidance-navigatie vormt de kern van de oplossing. Hierdoor onderscheiden de Yale-robottrucks zich van de traditionele, automatisch geleide voertuigen die worden aangeboden. Omdat er geen specifieke infrastructuur voor nodig is, kunnen de heftrucks autonoom werken zonder dat er draden, magneten of reflectoren nodig zijn.

"Na overleg met onze klanten zagen we dat de installatie van speciale infrastructuur een groot obstakel is voor het introduceren van robotica in magazijnen en productielijnen. Door samen te werken met Balyo hebben we een reeks trucks kunnen produceren die bestaande structurele functies gebruiken om hun eigen kaart samen te stellen, zodat ze in real-time kunnen zoeken en navigeren. Er hoeven geen draden in de vloer worden gefreesd of reflectoren op muren worden geplaatst. Dit verlaagt de installatiekosten en elimineert vrijwel geheel het doorlopend structureel onderhoud. De oplossing is volledig verbonden met de klantomgeving en kan snel en eenvoudig in de huidige processen worden geïntegreerd", aldus Ron.

Robotica voor elke toepassing

Op basis van de bestaande MO25, MO50-70T en MC10-15 handmatige trucks zijn Yale-robottrucks geschikt voor een breed scala aan toepassingen.De heftrucks kunnen een groot aantal repetitieve taken voor het laden van transporten automatiseren, van het onderhoud van productielijnen, het vervoeren van ladingen tussen stations en het uitvoeren van melkloopproductielussen tot het vervoeren van lege pallets naar een palletiseermachine.

Ingebouwde geavanceerde obstakeldetectie helpt de heftrucks te anticiperen en reageren op hun directe omgeving, de trucksnelheid te regelen en zorgt voor een soepele, efficiënte beweging. Terwijl het aanbieden van zowelhandmatige als geautomatiseerde modi zorgt voor efficiënte werkzaamheden naast werknemers en handbediende heftrucks.

"Dankzij het dual-mode-ontwerp kunnen robottrucks van Yale ook handmatig worden gebruikt om niet-geautomatiseerde taken uit te voeren. Operators kunnen met één druk op de knop de controle overnemen. Dit elimineert de behoefte aan afzonderlijke apparatuur en biedt klanten de flexibiliteit om tegemoet te komen aan onverwachte vereisten", legt Ron uit.

"We hebben zorgvuldig onderzocht hoe we robotica zo kosteneffectief en productief mogelijk kunnen maken voor onze klanten. De robotica-oplossing van Yale is volledig schaalbaar van een enkele heftruck tot een grote vloot om optimaal bij een bepaalde toepassing te passen. Naarmate de Industry 4.0-trend zich voortzet, kan onze robotica-reeks voor veel meer bedrijven de deur naar automatisering openen", concludeert Ron.

Ga voor meer informatie over Yale-robotica naar www.yale.com.