Vlaggenschip Heftruck Bereikt Nieuwe Hoogtes Voor Bestuurders

De nieuwe MR-reachtruck van Yale stuwt de productiviteit en betrouwbaarheid naar nieuwe hoogtes terwijl de cost of ownership tot een absoluut minimum wordt beperkt.

New-Yale-MRDe nieuwe MR van Yale, opnieuw ontworpen vanaf de basis door één van de meest gerespecteerde fabrikanten van materials handling-apparatuur, herdefinieert de normen die magazijnmanagers en vorkheftruckbestuuders mogen verwachten van een moderne reachtruck in een opvallende modelreeks die zowel zeer productief als mooi is.

De nieuwe MR is ontworpen om robuust te zijn in constructie, met uitstekende niveaus voor het comfort, intuïtieve bediening en toonaangevende prestaties in deze klasse die zowel de vlootmanagers als de bestuurders zullen bevallen.

Aanvankelijk verkrijgbaar met een laadcapaciteit van 1,4, 1,6, 2,0 en 2,5 ton. De hefhoogtes die Third Party Logistic Providers (3PL) en magazijnbeheerders specificeren blijven toenemen. Het model van 2 ton is ontworpen om een lading te heffen van 1,0 ton tot een hoogte van 12,5 meter.

Na meer dan 55.000 uur aan productontwikkeling, waaronder gebruik in de magazijnen van een aantal van de meest veeleisende eindgebruikers ter wereld en een strenge testcyclus van meer dan een miljoen werkzaamheden, is de nieuwe MR-reachtruck uniek op de markt. Voorzien van een nieuw chassis, nieuw mastdesign, nieuw bestuurderscompartiment en nieuwe besturingssystemen stelt de nieuwe MR-serie met recht een norm die door anderen moeilijk te evenaren is.

De maximale rijsnelheid van de nieuwe heftruck van 14 km/uur, de hoogste in deze klasse en een hefsnelheid van 0,8 m/sec, gecombineerd met onverslaanbare manoeuvreerbaarheid en gebruiksgemak helpen de gebruikers om de hoogste productiviteit te bereiken. Testcycli hebben aangetoond dat de nieuwe MR meer ladingen per uur kan wegzetten en ophalen dan de bestuurders van alle grote concurrenten.

Een uniek nieuw design van het mastkanaal waarvoor een patent is aangevraagd, zorgt voor betere prestaties als de lading wordt opgeheven terwijl de mastdeflectie tot een minimum wordt beperkt. Hierdoor kunnen heftrucks met een lagere capaciteit worden gebruikt voor hefhoogtes waar eerder grotere en duurdere modellen nodig waren. Zo wordt geld bespaard op de aanschafkosten van heftrucks en de kosten voor energieverbruik. Tevens is de nieuwe MR geschikt voor zelfs de kleinste gebruiksomgevingen.

Kan geleverd worden in drie verschillende framematen en vier verschillende chassistypes voor standaard, compacte en drive-in werkzaamheden. Het nieuwe vastgeschroefde bestuurderscompartiment van de MR-serie omvat een omvangrijke reeks operationele en comfortverbeterende functies om ervoor te zorgen dat de bestuurders alert en geconcentreerd blijven tijdens hun dienst.

Dankzij de brede tredes en speciale handgrepen kunnen de bestuurders eenvoudig in- en uitstappen. Dit in tegenstelling tot sommige heftrucks van de concurrenten waarbij de bestuurders een sprong moeten maken van meer dan een halve meter om in de cabine te komen. In het bestuurderscompartiment zorgen de grote beenruimte, de nieuwe hoogwaardige volledig verstelbare en volledig geveerde stoel (die de overdracht van trillingen vermindert bij een ongelijke ondergrond), de verstelbare armsteun met geïntegreerde minihendelmodule en de verstelbare stuurkolom ervoor dat de bestuurders ontspannen en comfortabel kunnen werken.

De besturing van de heftruck kan bovendien niet eenvoudiger, dankzij een stuur met een optimale afmeting aan de linkerkant en een vierweg minihendelmodule of de nieuwe mini-joystick van Yale voor de hydraulische functies aan de rechterkant. Met beide kan de bestuurder de werkzaamheden en ladingverplaatsingen nauwkeurig en vol vertrouwen uitvoeren, via accurate en bijna directe respons op de input van de bestuurder.

Ook wat betreft de informatievoorziening aan de bestuurders loopt de nieuwe MR vooruit op de concurrentie met het unieke, optionele touchscreendisplay, dat de bestuurder informatie biedt over de status van de heftruck variërend van batterijvervanging en rijrichting tot de mastpositie en het laadgewicht. Hiermee kunnen de prestaties van de heftruck eenvoudig worden afgestemd. De standaard displaymodule met LCD-scherm, afkomstig van de succesvolle elektrische heftruckreeks met contragewicht van Yale, biedt ook heftruckstatusinformatie en prestatiemodusselectie.

Naast een kristalhelder overzicht van de heftrucksstatus en eenvoudige bediening van de belangrijkste instellingen, kan de nieuwe touchscreensoftware in de toekomst worden bijgewerkt. Dit staat voor de eerste stap in een voortdurende ontwikkeling voor nieuwe schermdesigns en geavanceerde functies in toekomstige versies, waaronder ingebouwde telemetriesystemen die vlootmanagers eenvoudig toegang op afstand bieden tot de gegevens over het gebruik en de prestaties van de heftruck.

De instellingen voor Energy Low (eLo) en High Performance (HiP), persoonlijke en applicatieparameters kunnen voor elke bestuurder worden ingesteld en worden bediend via het standaard of touchscreendisplay. Dit zorgt ervoor dat de prestatie-instellingen van de heftruck precies kunnen worden afgestemd op de ervaring van de bestuurder en de vereisten van de toepassing.

Ook het zich vanaf de bestuurdersstoel is verbeterd, met de unieke mastkanalen van de MR die niet alleen helpen om de restcapaciteiten te vergroten maar die ook zorgen voor een beter zicht dan ooit tevoren, zowel naar voren als omhoog door de bestuurdersbeschermkap. De bestuurders zijn ook te spreken over de soepele en stille transitie van de mastdelen.

De vastgeschroefde, eenvoudig vervangbare bestuurdersbeschermkap beschermt de bestuurder en zorgt voor uitstekend zicht zelfs bij het werken in de hoogste stellingen. Bestuurders die met ladingen werken op een hoogte groter dan vier meter zullen ook het optionele laserpositioneringssysteem kunnen waarderen. Yale komt hier als eerste in Europa mee. Een rode laser schijnt in de stelling en geeft de vorkhoogte en -positie aan. Zo kunnen pallets sneller worden opgepakt en weggezet en wordt het risico op schade aan stellingen, lading, pallets en vorken verkleind.

Een volledig geïsoleerde koelhuiscabine met glazen of polycarbonaat panelen is verkrijgbaar om te beschermen tegen temperaturen tot -30 °C. Een cabineverwarmingssysteem, alsmede optioneel ruitverwarming, binnenverlichting met automatische dimfunctie en beschermende bumper zijn opgenomen in het design. De bestuurders zullen echt warm worden van deze koelhuiscabine.

In de nieuwe MR is ook eenvoudig preventief onderhoud opgenomen, met lange onderhoudsintervallen, dezelfde componenten binnen de Yale-reeks en directe toegang tot de belangrijkste componenten. Dit draagt allemaal bij aan het behouden van een maximale werktijd en het laag houden van de onderhoudskosten.

De geroemde constructiekwaliteit van Yale gecombineerd met het intelligente design van de MR en het gebruik van betrouwbare en bewezen industriële kwaliteitscomponenten dragen bij aan het beperken van ongepland onderhoud.

Na de launch van het nieuwe model zei Warehouse Product Strategy Leader Robert O’Donoghue dat het innovatieve design, de uitstekende productiviteit en het toonaangevende gebruik van technologie en ergonomische voorzieningen deze heftruck in de toekomst tot “de favoriete reachtruck van elke vlootmanager” zou maken.

“De hoge prestaties van deze heftruck, de toonaangevende ergonomie in deze sector en de lage kosten tijdens de levensduur helpen de klanten van Yale om productiever te worden en tegelijkertijd hun vlootomvang te verkleinen, het energieverbruik te verlagen, een sneller rendement op de investering te behalen en hun winstgevendheid te vergroten,” voegt hij eraan toe. “Dit is echt een reachtruck die nieuwe normen stelt in de markt.”