Yale En De Brandstofcelrevolutie?

Een aantal bedrijven kijkt naar alternatieve energiebronnen voor hun machinepark voor materials handling, maar toch staat de brandstofceltechnologie in Europa nog in de kinderschoenen. Ondertussen blijft de markt voor vorkheftrucks met brandstofcellen in de Verenigde Staten wel groeien, waarbij Yale een leidende rol in milieuvriendelijke duurzaamheid inneemt.

Yale Fuel CellTerwijl de Europese markt alternatieven voor traditionele loodzuuraccu's verkent, zorgen de uitgebreide investeringen, technische samenwerking, analyses en testen die het bedrijf in de VS uitvoert voor een ideale positie in EMEA-landen om aan de behoeften van Europese klanten te voldoen.

Een aantal grote Amerikaanse bedrijven heeft zich al tot Yale gewend voor trucks met brandstofcellen, zodat deze in de VS nu al op grote schaal worden gebruikt. Dat heeft geleidt tot grote besparingen in arbeids- en operationele kosten, maar ook bijgedragen aan een emissievrije werkomgeving.

Klanten zijn onder meer Nestlé Waters, dat 32 Yale®-trucks met contragewicht voorzien van waterstofceleenheden in de bottelfabriek in Dallas gebruikt. Central Grocer, Inc. is de grootste onafhankelijke supermarktketen in Chicago en dat bedrijf heeft meer dan 220 trucks met brandstofcellen gekocht voor gebruik in een nieuw distributiecentrum.

Voor degenen die niet bekend zijn met deze technologie, waterstofbrandstofcellen zetten de energie die in de waterstofbrandstofcel wordt geproduceerd om in elektriciteit via een chemische reactie waarbij alleen water en warmte als bijproducten ontstaan.

De belangrijkste reden dat bedrijven voor brandstofcelenergie kiezen is dat er veel geld mee kan worden bespaard. Een truck kan met één cellading tijdens een lange dienst worden gebruikt, terwijl het bijvullen slechts drie tot tien minuten duurt. Hierdoor is de truck langer beschikbaar omdat hij minder vaak stilstaat en de accu niet hoeft te worden vervangen en onderhouden.

Een ander voordeel van brandstofcellen ten opzichte van loodzuuraccu's is extra bedrijfsruimte, omdat er geen ruimte nodig is voor acculaadstations. Een brandstofcel kan een levensduur van tien jaar of langer hebben en brandstofcellen kunnen beter op gekoelde locaties dan loodzuuraccu's werken, omdat hun werking niet wordt beïnvloed door lage temperaturen.

Naast trucks met contragewicht heeft Yale met succes diverse magazijntrucks in allerlei formaten voorzien van waterstofbrandstofcellen. Het is geen theoretische brandstof van de toekomst meer, omdat Yale een van de eerste bedrijven is die de brandstofcellen gebruikt in toepassingen waarbij het gebruik ervan economische voordelen oplevert.