Yale hoogvlieger op luchthaven Malpensa

Eén van de grootste luchthavens van Italië, Milan Malpensa, heeft onlangs haar logistieke faciliteiten grondig doorgelicht. Dit heeft geleid tot de benoeming van een nieuwe cargo handeling-partner en leverancier voor de materials handling-apparatuur.

MalpensaMet de afhandeling van meer dan 170.000 ton goederen per jaar en een actieve klantenportefeuille van 70 luchtvaartmaatschappijen en meer dan 100 individuele ondernemingen, is de luchthaven Milaan Malpensa een van de meest complexe luchthavens voor vracht in Europa. Maar ondanks dat het vrachtverkeer is toegenomen in heel Europa, zijn de Italiaanse luchthavens doorgaans niet in staat om concurrerend te blijven vanwege hun verouderende infrastructuur en inefficiënte processen.

Gedurende de herziening van de Cargo City-werkzaamheden, erkende de luchthaven van Milaan dat hoewel de behoeften en de handling-eisen van elke klant verschilden, ze een consistent hoog niveau van de dienstverlening moesten laten zien. Alle logistieke partners speelden hierin een grote rol. Hiervoor was een gloednieuwe benadering nodig gericht op betrouwbaarheid en kwaliteit.

Om deze toewijding aan te tonen en de hoogste normen te bereiken op het gebied van materials handling hebben de luchthaven en de nieuwe cargo partner, Incontro, de gevestigde dealers van Yale, Bramieri S.r.l. en ORMIC S.p.A., uitgekozen als hun materials handling-leverancier tijdens de omvangrijke beoordeling van de logistieke werkzaamheden.

Geïntegreerde benadering

De beide dealers van Yale hebben nauw samengewerkt met de luchthaven en Incontro om de logistieke behoeften te begrijpen van de Cargo City-faciliteit zodat de meest geschikte en effectieve materials handling-oplossing kon worden gekozen. Door deze klantgerichte dealerstrategie, gecombineerd met de wereldwijde reputatie van Yale voor betrouwbare en productieve apparatuur van hoge kwaliteit, was Incontro ervan overtuigd dat het voorstel voor de vloot en het onderhoud van de Yale-dealers de best mogelijke oplossing was.

In totaal zijn er nu 100 stuks van de nieuwe Yale-apparatuur in werking op de luchthaven, variërend van pallet- en reachtrucks tot heftrucks met drie en vier wielen waarvan verscheidene speciaal zijn uitgerust voor gebruik in temperatuurgecontroleerde omgevingen. Elke machine werd individueel gespecificeerd om ervoor te zorgen dat de daaruit voortvloeiende vloot kon zorgen voor alle behoeften van de luchthaven en daarbij ook kon zorgen voor de best mogelijke combinatie van energie-efficiëntie en productiviteit.

Een scala aan batterij-opties en laadvermogens in de vloot zorgde ervoor dat er werd voldaan aan de zeer uiteenlopende eisen voor het verplaatsen van materialen om de complexe logistieke operatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Lokale ondersteuning

Een deel van de oplossing geleverd door Bramieri en Ormic omvat een klein eigen magazijn binnen Cargo City om reserveonderdelen te huisvesten en opslagfaciliteiten te bieden. Een permanent op de luchthaven gevestigde monteur zorgt voor het onderhoud en zorgt ervoor dat de heftruck maximaal inzetbaar is.

Gianfranco Bramieri, voorzitter van Bramieri Carrelli Elevatori, zegt: “Het besluit van de luchthaven Malpensa om haar vrachtafhandeling te herzien is genomen om Italië weer op de kaart te zetten als een belangrijke speler in de internationale cargo handling-markt op een moment dat lucht- en zeevracht toenemen in populariteit.”

Hij licht toe: “Veel luchthavens in Europa zien een toename in vrachtverkeer. Helaas zijn de Italiaanse faciliteiten de afgelopen tijd niet in staat geweest om concurrerend te blijven. Dit is nu rechtgezet doordat de eigenaars van de luchthavens vooruit hebben gedacht. De doorgevoerde veranderingen op Malpensa zullen een positief effect hebben op het vermogen van de luchthaven om internationaal te concurreren en nieuwe business aan te trekken van lucratievere en hoogwaardige routes.”

Massimo Crovetto voorzitter van Ormic S.p.A. voegt toe: “De manier waarop we het verzoek van Malpensa hebben benaderd om de ideale oplossing vast te stellen voor hun materials handling en logistieke apparatuur was typerend voor onze klantgerichte strategie. We streven er altijd naar nauw samen te werken met de klant voor synergie tussen beide partijen. Door onze klanten stapsgewijs door het identificatie- en aankoopproces te leiden kan er een succesvolle oplossing worden geleverd en ontstaat er een blijvende band tussen ons en onze klant.”