Yale en Forkway maken succes voor Stelrad mogelijk

Yale Stelrad Case Study - Content ImageBij veeleisende werkzaamheden waar efficiëntie en snelheid ervoor zorgen dat er aan de behoeften van de klant wordt voldaan, is een betrouwbare partner die de specifieke vereisten van uw bedrijf kent essentieel. Yale-subdealer Forkway levert al ruim 15 jaar machines voor materials handling aan Stelrad en dus zijn zij in de beste positie om het bedrijf advies en begeleiding te bieden die ervoor zorgen dat de werkzaamheden in hun magazijn en distributiecentrum zo efficiënt mogelijk worden uitgevoerd.

Stelrad is de grootste fabrikant van radiatoren in het Verenigd Koninkrijk en verzorgt vanuit het distributiecentrum in South Yorkshire 50.000 leveringen per jaar aan klanten. Ze zijn met hun 99 % ‘Customer On-Time Delivery’ de beste in de industrie en om dat te blijven, zochten ze een betrouwbare oplossing die de productiviteit op peil houdt. Onlangs heeft Stelrad hun National Distribution Centre uitgebreid en daarom was er een nieuwe oplossing voor machines voor materials handling nodig. Die vonden ze bij Yale-subdealer Forkway.

“We schaffen al onze machines voor materials handling via Forkway aan en zij hebben een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van de werkzaamheden in ons magazijn en onze distributie,” vertelt Paul Schofield, Warehouse and Distribution Manager bij Stelrad. “Bij Stelrad hebben we specifieke vereisten omdat we verschillende soorten machines nodig hebben.”

De klant: Stelrad

Stelrad is onderdeel van de Ideal Stelrad Group en produceert meer dan 2,5 miljoen radiatoren per jaar voor het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft een National Distribution Centre van bijna 70.000 m² dat aan de M1-snelweg ligt, zodat er eenvoudig aan klanten in het hele Verenigd Koninkrijk kan worden geleverd.

Het National Distribution Centre is in 2003 gebouwd om de voorraad radiatoren voor aflevering aan klanten te verwerken. Dankzij de continue groei van het bedrijf moest het distributiecentrum worden uitgebreid. Met een magazijnuitbreiding van bijna 1.000 m² tot maximale hoogte beslaat het distributiecentrum nu eenoppervlakte bijna 15.000 m², met 17.000 palletlocaties en stellingen tot een hoogte van 11 m.

Er was een nieuwe oplossing voor materials handling nodig om de werkzaamheden te optimaliseren zodat het productiviteitsniveau kan worden gehandhaafd en klantenhun leveringen nog steeds op tijd ontvangen. “De machines moeten 24 uur kunnen worden gebruikt om onze doelstellingen te bereiken,” zei Paul.

Hogere productiviteit van chauffeurs met Yale

Forkway keek in eerste instantie wat de nieuwe vereisten van Stelrad waren en heeft daarna een uitgebreide, aangepaste oplossing voor het hele distributiecentrum voorgesteld om vertragingen in de verwerking en verzending van goederen te minimaliseren.

Er werden zes zwaar uitgevoerde Yale®MR20HD-reachtrucks op de locatie in Mexborough afgeleverd, die Stelrad hogere rij-, hef-en daalsnelheden bieden. Bij de serie MR draait alles om ergonomie en het comfort van de chauffeur, en dat wordt onder meer bereikt door eenvoudig opstappen via een lage, brede opstap, geïntegreerde handgrepen en een verstelbare stuurwielpositie zodat de chauffeur gedurende zijn hele dienst prettig kan werken. 360° besturing met drukknoppen geeft de chauffeur veel controle onder het rijden. Forkway stelde voor om de Yale MR20HD-machines uit te rusten met optionele voetgangerswaarschuwingslampen voor voetgangers die rondom de trucks aan het werk zijn. Stelrad zag dat de productiviteit van de chauffeurs was toegenomen door de monitoren enHD-camera's op het uiteinde van de 11 meter lange balk, omdat die ervoor zorgen dat pallets nauwkeurig kunnen worden verwerkt.

In het National Distribution Centre worden pallets in verschillende maten verwerkt en daarom zijn 18 Yale-pallettrucks met platform van de serie MP20X uitgerust met langere vorken en verplaatste lastwielen, zodat schade tijdens oppakken en vervoeren wordt geminimaliseerd.

Uitgebreide oplossing van distributie naar productie

Toen de nieuwe oplossing in het National Distribution Centre van Stelrad eenmaal was ingevoerd, werd er gekeken hoe de productiviteit bij de productielijn van de productiefaciliteit kon worden gemaximaliseerd. Forkway stelde voor om de Yale GLP18VX Veracitor te gebruiken om de radiator ribben op de productielijn te tillen, samen met drie Yale MP20X-pallettrucks met platform om de voltooide goederen naar de verpakkingsmachine te brengen, zodat ze klaar zijn voor verzending naar het distributiepunt. Dankzij de oplossing van Yale lopen de werkzaamheden bij Stelrad soepel van begin tot einde.

Goede relatie voor minimale stilstandtijd

Stelrad kan de snelle levertijden aan klanten alleen waarmaken als de machines zo weinig mogelijk stilstaan en dankzij de lange werkrelatie weet Forkway dat als geen ander. Een ervaren serviceteam werkt samen met het team bij Stelrad om de machines aan het werk te houden.

“Alle service-en reparatiewerkzaamheden worden uitgevoerd door servicemonteurs die al jaren op de locatie komen; zij kennen de trucks en de chauffeurs goed, zodat stilstandtijd tot een minimum wordt beperkt. Alle communicatie en telefoontjes over service worden plaatselijk verwerkt en niet via een nationaal callcenter dat niet weet hoe wij werken,” zegt Paul.

“Het serviceteam heeft een speciaal afgestemd serviceprogramma voor de machines voor materials handling opgezet, waarmee ze laten zien dat ze precies weten hoe wij werken. De manier van werken van Forkway, eerst kijken naar de operationele vereisten en dan oplossingen voorstellen die bij onze behoeften passen, is indrukwekkend,” voegt Paul daaraan toe.

Ga voor meer informatie over het volledige aanbod van machines voor materials handling van Yale naar www.yale.com.