Juni 2019

Energie-oplossingen: is lithium-ion geschikt voor u?

Officiële Yale-dealer in Nogent Le Phaye bij CHARTRES vierde het 25-jarig jubileum met twee dagen feest op 22 en 23 mei.

Mei 2019

Energie-oplossingen: is lithium-ion geschikt voor u?

• Oplossingen voor alternatieve energie zijn een snel groeiend aspect van de materials handling-industrie, aangezien klanten zich steeds meer laten leiden door de gevolgen voor het milieu van hun keuzes.
  • Yale biedt een breed scala aan oplossingen, van interne verbrandingsmotoren tot loodzuur- en lithium-ionbatterijen.
  • Lithium-ion wordt commercieel steeds levensvatbaarder voor een breed scala van industrieën, die profiteren van een hogere productiviteit en lagere totale eigendomskosten.

De afgelopen tien jaar hebben innovatieve energieoplossingen bewezen een positieve ontwikkeling te zijn voor een breed scala aan industrieën, waaronder de materials handling-sector. Bij gebruik in de juiste toepassing kan elektrisch aangedreven apparatuur klanten efficiëntie en besparingen opleveren, maar niet voor iedereen. Yale Europe Materials Handling heeft geïnvesteerd in een breed scala aan oplossingen, waarbij de industrie-experts de klanten begeleiden naar de meest geschikte opties om aan hun specifieke behoeften te voldoen.

Het belang van het begrijpen van de toepassing van de klant voordat de beste energieoplossing wordt bepaald, werd besproken door Veronica Grasso, Product Manager bij Yale, tijdens een recente conferentie die werd georganiseerd door Logistica magazine.

"Inzicht in de toepassing is de sleutel en er moet overwogen worden of lithium-ion de beste oplossing voor de toepassingen is. In veel toepassingen werken loodzuuraccu's zeer goed en blijven ze de beste keuze, terwijl onze efficiënte diesel- en LPG-machines de voorkeur blijven houden als continue werking of beschikbaarheid noodzakelijk is en de heftrucks buiten staan of in zeer warme of koude omstandigheden worden gebruikt", aldus Veronica.

"Het is echter belangrijk op te merken dat klanten zich steeds meer laten leiden door de milieueffecten van hun keuzes en de totale cost of ownership. Naarmate de mogelijkheden van elektrische trucks toenemen door de introductie van nieuwe technologie, overwegen klanten ze voor veel meer toepassingen", voegde Veronica eraan toe.

Het identificeren van de beste oplossing

Yale biedt een breed scala aan energie-oplossingen voor haar producten, van interne verbrandingsmotoren tot volledig elektrisch. Een van de populairste oplossingen onder klanten blijken lithium-ionbatterijen te zijn, die bij de juiste toepassing voor een hogere productiviteit en verbeterde totale kosten kunnen zorgen.

"Het gebruik van lithium-ionbatterijen is de afgelopen jaren snel gegroeid, waarbij steeds meer klanten deze accutechnologie commercieel levensvatbaar vinden. De batterijen worden gebruikt voor toepassingen in de voedings- en farmaceutische industrie, die zo profiteren van het verminderde risico van het morsen van chemische stoffen, tot toepassingen in de automobielsector, de detailhandel en de logistiek, waarbij ze de vruchten plukken van het gebruik van één enkele batterij voor een meerploegendienst", aldus Veronica.

Voor een technologie die nu als volwassen en wijdverbreid wordt beschouwd, lijkt er nog wat onzekerheid te bestaan in de ogen van de logistieke operatoren: kunnen lithium-ionbatterijen een effectief en belangrijk voordeel bieden ten opzichte van traditionele loodzuurbatterijen? En worden de hogere opstartkosten voldoende gecompenseerd door een aanzienlijke verlaging van de jaarlijkse bedrijfskosten?

De realiteit is dat dit geen eenvoudige vergelijking is tussen oplossingen en gegevens; de behoeften van klanten komen niet altijd perfect overeen met het gebruik van lithium-ionbatterijen. Yale biedt haar klanten ondersteuning en begeleiding tijdens het besluitvormingsproces, gebruik makend van haar kennis en begrip van uitdagingen en pijnpunten om zo te adviseren over de beste oplossing voor individuele toepassingen.

Daarom is de Yale-aanpak gebaseerd op het verzamelen van gegevens met betrekking tot het magazijn en het gebruik van de huidige vloot van de klant om een objectieve analyse uit te voeren op basis van de behoeften. Yale kan magazijnsimulaties maken waarmee Yale-industrie-experts de klant kunnen begeleiden naar de meest geschikte energieoplossing.

De voordelen van lithium-ion

De lithium-ionoplossingen zullen klanten helpen om beter gebruik te maken in toepassingen met ploegendiensten door de noodzaak aan vervangende batterijen en batterijwisselingen te elimineren. De ruimte die voorheen werd gebruikt voor het opladen van de batterijen kan nu worden gebruikt voor productievere doeleinden, zoals opslagruimte of productie.

"Dankzij de snelle oplaadtijden en de mogelijkheid van tussentijds laden, kunnen Yale-heftrucks tijdens ploegenpauzes worden opgeladen, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de levensduur van de batterij. Dit breidt het werkbereik van de enkelvoudige lithium-ionbatterij uit naar taken die traditioneel worden uitgevoerd met meerdere loodzuuraccu's of met LPG- en dieselheftrucks", voegt Veronica eraan toe.

De kostenbesparingen zijn aanzienlijk vergeleken met heftrucks die rijden op brandstof en de efficiëntie van de lithium-ionbatterij is aanzienlijk hoger dan die van de loodzuurbatterij. In combinatie met tijdbesparingen voor het vervangen en onderhouden van de batterijen kan lithium-ion bij intensievere toepassingen tot lagere totale bedrijfskosten leiden.

"Lithium-ionbatterijen zijn vrijwel onderhoudsvrij, hoeven niet periodiek te worden bijgevuld zoals loodzuurbatterijen en er zijn meer oplaadcycli mogelijk, tot wel 3750 bij 50 % ontlading versus 1200 met een loodzuurbatterij", aldus Veronica.

Vanwege de innovatiesnelheid is het belangrijk dat bedrijven in de materials handling-industrie de trends in energieoplossingen in de gaten houden zodat ze kunnen bepalen welke opties in de nabije toekomst haalbaar zijn voor klanten.

"We erkennen dat energie-oplossingen voor materials handling-apparatuur voortdurend in ontwikkeling zijn, daarom blijven we onze stroomopties verder ontwikkelen en investeren we altijd in nieuwe technologieën om te anticiperen op de toekomstige behoeften van onze klanten", besluit Veronica.