Yale helpt Mora Moravia om de efficiëntie te verhogen

Mora Moravia case study - Content ImageMora Moravia, onderdeel van de Gorenje Group, ligt in de prachtige omgeving van Hlubočky en Mariánské Údolí in de buurt van Olomouce, in de Tsjechische Republiek.Door veranderingen in de productie moest het bedrijf zijn magazijnprocessen stroomlijnen. Niet alleen het magazijn moest worden uitgebreid en gemoderniseerd, maar het bedrijf moest ook nieuwe materials handling-apparatuur aanschaffen.

Mora Moravia heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1825 en die begon met de bouw van een ijzerfabriek en een ijzersmeltfabriek in 1827. Het eerste huishoudelijke product, een naaimachine, werd geproduceerd in 1873 en in 1902 werd de gepatenteerde productie van Meteor-kachels met vaste brandstof geïntroduceerd.De productie neemt sinds 1908 gestaag toe sinds de introductie van grotere apparaten, zoals ovens en vleesrokers. De eerste huishoudelijke gastoestellen met de Mora-naam werden in 1919 geproduceerd en hierna begon het bedrijf geleidelijk aan fornuizen en andere producten te produceren.

Recentelijk zijn er verschillende belangrijke productieprojecten verplaatst naar de Gorenje Group."We maken een productieverandering door en we introduceren een nieuwe generatie producten.We hebben gekozen voor een uitgebreide oplossing die niet alleen gericht was op engineeringtechnologie en productiegerelateerde kwesties, maar ook op magazijn-en logistieke oplossingen", aldus Tomas Dohnal, hoofd van de afdeling Investment bij Mora Moravia.

Nieuwe generatie fornuizen, nieuwe logistieke oplossing

In juli 2015 werd besloten dat het bedrijf zijn zesde generatie kookplaten zou produceren. "We besloten dat dit de meest uitgebreide productverandering zou worden van de afgelopen 25 jaar", zegtTomas.

Eén van de noodzakelijke delen van het project was de reconstructie en uitbreiding van het oorspronkelijke magazijn.Yale CZ werd, in samenwerking met Dexion, door Mora Moravia geselecteerd om de materials handling-apparatuur en stellingsystemen televeren. Er werd een inductielijn geïnstalleerd en er werd een Yale® MTC13 LWB zeer-smalle-gangentruck (VNA) geleverd aan de nieuwe opslagfaciliteit.

Naast de VNA-truck werden er acht Yale ERP16VT elektrische vorkheftrucks geleverd aan Mora Moravia voor gebruik met hun nieuwe assemblagelijnen, evenals twee Yale MS16-meeloopstapelaars voor het verzamelen van extra productiecomponenten. "Deze machines behoren tot de beste die je op de markt kunt vinden. We zijn blij dat we niet alleen van het management van het bedrijf positieve feedback hebben gekregen, maar ook van de bestuurders zelf", zegt Ivan Musil, managing director van Yale CZ.

Het bepalen van de exacte vereisten

Yale CZ werd door Mora Moravia geselecteerd als partner voor het voeren van besprekingen en het verzamelen van informatie. "We hadden ons eigen productonderzoek uitgevoerd, maar we wilden een oplossing die efficiënt en betaalbaar zou zijn.We hadden feedback en evaluatie nodig om de beste opties voor ons te kiezen.In overleg met Yale CZ hebben we gespecificeerd wat we wilden", vertelt Tomas.

Daarna werden de voorwaarden voor de selectieprocedure vastgesteld. "Het aanbod van Yale CZ was het voordeligste", zegt Tomas.

Nieuw opslagsysteem elimineert tijdinefficiëntie

"In de praktijk werden onze aanvankelijke verwachtingen gerealiseerd.Het magazijnsysteem is gebruiksvriendelijk en volledig compatibel. De nieuwe materials handling-apparatuur en het stellingsysteem hebben bijgedragen aan de efficiëntie van ons logistieke proces en het onlangs gemoderniseerde magazijn fungeert als een centraal knooppunt.Oorspronkelijk hadden we verschillende magazijnen die verder van de productielijn lagen, wat een impact had op de tijden van de logistieke werkzaamheden. De productieband moet meerdere keren per uur worden aangevuld en alle verloren tijd, zij het minimaal, loopt in totaal toch op.Met het nieuwe opslagsysteem kunnen we onnodig verspilde tijd elimineren", zegt Tomas.

Geen uitstoot, stille werking

"We hebben verschillende technische specificaties en varianten behandeld. De aanvoer van de productielijnen gebeurt nu met elektrische heftrucks, terwijl ze voorheen voornamelijk gebruik maakten van heftrucks met interne verbrandingsmotoren.De medewerkers van het bedrijf vinden het prettig dat de elektrische trucks absoluut geen directe uitstoot hebben en niet lawaaierig zijn", voegt Jaromír Dostál, Senior Adviser van Yale CZ, toe.

De chauffeurs van de vorkheftrucks waarderen het ook dat de trucks responsief zijn, gemakkelijk te besturen zijn en een kleinere draaicirkel hebben, zodat bestuurders meer ruimte hebben om de pallets te verplaatsen."Mora Moravia is een zeer belangrijke referentie voor ons in de Moravische regio, dus we zijn blij dat onze klant tevreden is over de levering", aldus Jaromír.

Ga voor meer informatie over het volledige assortiment materials handling-apparatuur van Yale naar www.yale.com.