April 2019

Robotica van Yale: financieel en operationeel zinvol

De eeuwige vraag bij materials handling: hoe verhogen bedrijven hun productiviteit terwijl ze tegelijkertijd de kosten drukken? Voor veel logistieke toepassingen biedt de introductie van robotica een lonend rendement.

April 2019

Robotica van Yale: financieel en operationeel zinvol

• Yale®-robots voor materials handling kunnen werken zonder toegevoegde infrastructuur en worden niet beperkt tot vaste routes
  • De toonaangevende Balyo-technologie voor navigatie en geoguidance vormt de kern van de Yale-oplossing
  • Gecombineerd met telematicasystemen, zoals Yale Vision, bieden robots voor materials handling ongeëvenaard inzicht in algemene processen en individuele eenheden

"Industry 4.0 evolueert snel, en daarmee ook de ondersteunende technologie. Yale-robots voor materials handling-apparatuur kunnen werken zonder extra infrastructuur en zijn niet beperkt tot vaste routes, wat een grote vooruitgang oplevert qua flexibiliteit, gebruiksgemak en productiviteit", aldus Ron Farr, Warehouse Solutions Manager voor Yale.

De concurrentiestrijd wordt steeds feller en daarom kunnen bedrijven alleen investeren als het ook wat oplevert; de voordelen moeten dus van theoretische kennis naar tastbare realiteit worden vertaald.

Hogere uptime en productiviteit

Werkzaamheden in de toeleveringsketen staan onder toenemende druk; er moet meer worden gedaan in minder tijd met minder middelen. SKU-proliferatie en de wens voor snellere levertijden hebben een nieuwe "norm" gedefinieerd, met services die ooit als een extraatje werden beschouwd, zoals levering op de volgende dag worden nu bij elke bestelling verwacht.

Deze vraag heeft een radicale verandering teweeggebracht in logistieke toepassingen, waarbij kortere levertijden een drijvende factor zijn geworden voor de magazijnrevisie. En daarom doen bedrijven er alles aan om stilstand te voorkomen, omdat zelfs kleine onderbrekingen grote financiële gevolgen kunnen hebben.

Automatisering is een betrouwbare manier om het risico van stilstand en onverwachte vertragingen te minimaliseren. Een robottruck werkt onvermoeibaar 24/7 en stopt alleen als de batterij moet worden opgeladen. Robottrucks kunnen worden uitgerust met Lithium Titanate Oxide-batterijen, die zeer snel kunnen worden geladen en één lader kan voor vijf heftrucks worden gebruikt.

"De robotoplossingen van Yale volgen snelheidsbeperkingen en reageren snel en eenvoudig op onverwachte obstakels, waardoor het risico op uitvaltijd als gevolg van botsingen of onderbrekingen vermindert waardoor de levensduur van de apparatuur wordt verlengd", voegt Ron toe.

Efficiënte routeplanning en aanpassing

Geautomatiseerde materials handling-apparatuur in magazijnen is van oudsher maatwerk, complex en onvermijdelijk duur in zowel aanschaf als installatie, wat resulteert in een inflexibele oplossing die zich niet kan aanpassen aan uitbreidingen of herinrichtingen. De toonaangevende Balyo-technologie voor geoguidance-navigatie vormt de kern van de Yale-oplossing. Hierdoor onderscheiden de Yale-robottrucks zich van de traditionele, automatisch geleide voertuigen die worden aangeboden. Omdat er geen specifieke infrastructuur voor nodig is, kunnen de heftrucks autonoom werken zonder dat er draden, magneten of reflectoren nodig zijn. De oplossing is volledig verbonden met de omgeving van de klant en kan snel en eenvoudig in de huidige processen worden geïntegreerd.

"Na overleg met onze klanten zagen we dat de installatie van speciale infrastructuur een groot obstakel is voor het introduceren van robotica in magazijnen en productielijnen. Wanneer er een robotoplossing van Yale in een faciliteit wordt geïntroduceerd, wordt de heftruck eerst door het magazijn geleid, zodat de heftruck een kaart kan maken en de belangrijkste routes, opslaggangpaden en andere kenmerken kan leren. De robottrucks van Yale, aangedreven door Balyo geoguidance-technologie, gebruiken deze bestaande structurele kenmerken, zoals wanden of rekken, om een kaart van de faciliteit te bouwen, zodat ze zich in realtime kunnen verplaatsen en navigeren zonder dat er fysieke infrastructuur nodig is.

"Deze innovatieve technologie stelt de apparatuur in staat om de meest efficiënte routes te vinden en zich aan te passen aan veranderende inventarissen en workflows, terwijl het voortdurende structurele onderhoud dat onlosmakelijk verbonden is met draden, reflectoren en magneten vrijwel wordt geëlimineerd. Zelfs als de indeling van de faciliteit enigszins verandert en sommige referentiepunten worden verplaatst of verwijderd, kan de robot blijven navigeren met de resterende punten, waardoor de bewerkingen een stuk flexibeler zijn", legt Ron uit.

Minder verloop en een kortere opleidingsduur

Een hoog verloop onder magazijnmedewerkers en de kosten voor het vullen van nieuw vacatures zet bedrijven onder druk. En terwijl de opleidingsduur voor nieuwe werknemers varieert, blijft er één ding constant: het opleiden van onervaren of ongeschoolde werknemers is kostbaar.

Het implementeren van robotapparatuur pakt geen waardevolle banen af van mensen. In plaats daarvan kan het gebruik van geautomatiseerde oplossingen managers helpen het tekort aan arbeidskrachten aan te pakken en de omzet in toom te houden door werknemers vrij te maken voor uitdagendere en betekenisvollere functies.

"Robotsystemen maken het logistieke bedrijven mogelijk om op een meer kosteneffectieve manier repetitieve taken uit te voeren, zoals het verplaatsen van pallets en laden en lossen waardoor u kostbare tijd en geld bespaart. De robot-orderverzamelaar voor laag niveau van Yale identificeert en levert met behulp van de barcodelezer de juiste pallet aan de juiste locatie, zodat medewerkers zich zo snel mogelijk kunnen concentreren op het verzamelen en verpakken van bestellingen.

"Deze interconnectiviteit breidt zich ook uit naar de bredere magazijninfrastructuur; sensoren op transportbanden kunnen pallets aan het einde van de lijn detecteren en de robotoplossing oproepen om de pallet op te halen en naar de volgende locatie te brengen", voegt Ron toe.

Realtime heftruckbeheer

Of u nu werk wilt plannen, het gebruik en onderhoud van uw vloot wilt optimaliseren of een ideale voorraadstroom wilt creëren, het gebruik van data kan leiden tot kostenbesparingen en enorme concurrentievoordelen. In combinatie met een telematicasysteem, zoals Yale Vision, biedt robotica materials handling-apparatuur ongekend inzicht in algemene processen en afzonderlijke machines, waardoor ze kunnen worden aangepast en continu geoptimaliseerd op basis van gebruik, drukte, onderhoud en andere gegevens.

Robotica-heftrucks van Yale zijn volledig geïntegreerd met bestaande Warehouse Management Systems (WMS) of Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen, waarmee gegevenspunten worden gekoppeld en realtime-aanpassingen kunnen worden gemaakt. Het is mogelijk om het verkeer te besturen, orders toe te wijzen aan individuele heftrucks en interface met apparatuur, zoals automatische deuren en transportbanden. Alle robotica-trucks van Yale hebben ook dual-mode-mogelijkheden, wat betekent dat ze met één druk op de knop kunnen worden overgeschakeld naar de handmatige modus, zodat de chauffeurs niet-geautomatiseerde taken kunnen uitvoeren met dezelfde apparatuur.

De reeks robotica-oplossingen van Yale opent deuren voor klanten

Gebaseerd op bestaande handmatige apparatuur biedt Yale naast de MO25-orderverzamelaar op laag niveau nog twee andere robotmodellen. De Yale MO50-70T to MO50-70T-robottrekker en deMC10-15-stapelaar met contragewicht zijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen, terwijl ze de bekendheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid van het merk Yale bieden.

"Onze experts in de industrie hebben zorgvuldig onderzocht hoe robotica zo kosteneffectief en productief mogelijk kan worden gemaakt voor materials handling. De robotica-oplossing van Yale is volledig schaalbaar van een enkele heftruck tot een grote vloot en naarmate de Industry 4.0-trend zich voortzet, kan Yale-robotica de deur openen naar automatisering voor vele bedrijven waarvoor dit eerder geen optie was", concludeert Ron.

Wij kunnen u helpen om de juiste oplossing te vinden

Praat met onze industrie-experts

Contact met ons opnemen