Maart 2019

Zware omstandigheden voor zacht papier

De productie van zacht hygiënepapier is een lastige taak en om de productiviteit te behouden, is het van essentieel belang dat u over apparatuur beschikt die in deze omgeving de beste prestaties levert.

Maart 2019

Zware omstandigheden voor zacht papier

• Kimberly-Clark is een wereldleider op het gebied van hygiënepapier. De fabriek van het bedrijf in Niederbipp, Zwitserland, draait 24 uur per dag, waarbij de hete, vochtige en stoffige omstandigheden hoge eisen stellen aan de materials handling-apparatuur.
  • De vloot van Kimberly-Clark bestaat uit 23 Yale-trucks, ondersteund door de lokale Yale-dealer Avesco.
  • Avesco en Yale hebben apparatuur aangepast aan de specifieke eisen van Kimberly-Clark, waardoor de klant zeer tevreden is over de Yale-apparatuur.

Warmte, vocht, stof, slijtage: de productie van zacht hygiënepapier is een lastige taak en om de productiviteit te behouden, is het van essentieel belang dat u over apparatuur beschikt die in deze omgeving de beste prestaties levert. De Kimberly-Clark-fabriek in Zwitserland vertrouwt uitsluitend op heftrucks die door de Yale®-dealer, Avesco worden geleverd. De apparatuur van Yale, gaande van zware vorkheftrucks tot pallettrucks, is 24 uur per dag actief en blijft indruk maken dankzij haar ergonomie en betrouwbaarheid.

Andreas Nussbaum is niet snel ergens van onder de indruk. De vestigingsmanager van de Kimberly-Clark Group-vestiging in Niederbipp heeft veel verschillende leveranciers van goederenvervoer zien komen en gaan. Bijna elk merk heeft ooit geprobeerd zich te bewijzen in de Zwitserse papierfabriek. Zes jaar lang heeft deze producent van de hygiëneproducten Kleenex® en Hakle® alleen vorkheftrucks van Yale gebruikt. Andreas is niet van plan zijn mening te herzien. Hij en de andere 47 chauffeurs weten de duurzaamheid van de apparatuur te waarderen. "De heftrucks zijn robuust en er is weinig schade – dat is geweldig voor onze werkzaamheden hier", zegt Andreas.

42.000 medewerkers, 175 landen en merken zoals Huggies® en Kleenex® maken van Kimberly-Clark de wereldleider op het gebied van hygiënepapier. In de fabriek in Niederbipp, in het Zwitserse kanton Bern, produceren 320 medewerkers van Kimberly-Clark voornamelijk producten voor de lokale markt. Papierproductie is geen kinderspel: het is heet, het is vochtig, er is overal stof en de productie gaat 24 uur per dag door: "Onze werkomgeving stelt zeer hoge eisen aan de voertuigen in onze fabriek", zegt Andreas. Tegelijkertijd moeten er grote hoeveelheden worden verplaatst: de papiermachines hebben een bijna onverzadigbare eetlust voor oud papier en pulp wat de twee belangrijkste grondstoffen zijn om papier te maken. De Kimberly-Clark-vloot van 23 Yale-trucks werkt dus erg hard: zes vorkheftrucks met dieselmotor, van de GDP35VX tot de GDP60VX, werken in de buitenloods en houden de stroom van grondstoffen gaande en vijf elektrische heftrucks richten zich op de logistiek in de magazijnen. Ze hebben een indrukwekkend lange levensduur, de ERP16/18 VF-heftrucks hebben in vijf jaar tijd meer dan 8000 uur op locatie geklokt en een GDP35VX die in 65 maanden maar liefst 14.750 uur heeft gewerkt. "De heftrucks worden intensief gebruikt, ook qua bedrijfsuren", zegt Andreas.

In 2012 stapte Kimberly-Clark over van een Duitse heftruckfabrikant naar Yale. We hadden al eerder zaken gedaan met de Zwitserse Yale-verkoper Avesco omdat ze wielladers voor de toeleveringsketen van grondstoffen hebben geleverd.

Andreas herinnert zich hoe Avesco het juiste totaalpakket heeft samengesteld: naast betrouwbare en ergonomische heftrucks van Yale, omvatte de deal ook een vijfjarig huurcontract met de mogelijkheid van vervangende voertuigen na die periode. Volgens Andreas bood Avesco Kimberly-Clark een hoogwaardige service, waarbij ze hun verplichtingen naar letter en geest zijn nagekomen. Servicetechnici zijn op korte termijn beschikbaar en vervangende heftrucks worden doorgaans dezelfde dag geleverd.

Het senior management van Kimberly-Clark waardeerde hoe Avesco en Yale erin slaagden om de apparatuur af te stemmen op hun specifieke eisen. Zo zijn de nabehandelingssystemen van de uitlaatgassen van de dieseltrucks voorzien van een warmtewerende folie om brandgevaar te voorkomen en hebben de hydraulica en de waterkoelsystemen extra koelers om het zware werk aan te kunnen. Twee elektrische vorkheftrucks zijn voorzien van balenklemmen en één heavy-duty vorkheftruck heeft zelfs een schaar om de draad van de balen door te knippen. "Kan niet” maakt geen deel uit van het vocabulaire van de dealer, en dat vinden we geweldig", zegt Andreas.

Hij waardeert het ook dat hij eerlijk en open met Avesco kan praten: "Je kunt gewoon je mening geven en hoeft er niet omheen te draaien", zegt Andreas. Dat geldt enerzijds voor Kimberly-Clark, die eventuele onderhoudsvereisten kan aanvragen, maar ook voor Avesco, die Kimberly-Clark kan vragen om de volgende chauffeurstraining te plannen. Twee keer per jaar komen de leverancier en de klant bij elkaar om te praten over gewerkte uren, schade, voorwaarden en condities. Een ander positief punt voor Kimberly-Clark is het enige aanspreekpunt dat Avesco biedt: iemand die zijn carrière als monteur is begonnen en het bedrijf door en door kent.

Ook de chauffeurs van Kimberly-Clark steken de loftrompet op over de apparatuur van Yale. René Känzig is als sinds 1989 vorkheftruckchauffeur bij Kimberly-Clark. Wat hij vooral leuk vindt, is dat hij alle functies van de heftruck met alleen zijn rechterhand kan bedienen met behulp van de Yale AccuTouch™-minihendel. De luchtgeveerde stoel verbetert het comfort, vooral tijdens lange werkdagen, en dankzij de airconditioning kan hij de ruiten van de cabine sluiten. Ten slotte, maar niet minder belangrijk, zorgt de radio ervoor dat hij en zijn collega's een beetje meer van het werk kunnen genieten.

In april 2018 bereikten Kimberly-Clark en Avesco een mijlpaal in hun samenwerking. Na vijf en een half jaar van de lopende huurovereenkomst heeft Avesco 13 nieuwe vorkheftrucks geleverd. Ter gelegenheid hiervan presenteerde Avesco Kimberly-Clark een symbolische sleutel, kunstig gemaakt door een plaatselijke bakker. Maar deze eetbare sleutel is een levering die in tegenstelling tot de andere Avesco-leveringen, niet lang mee zal gaan.

Ga voor meer informatie over het volledige assortiment materials handling-apparatuur van Yale naar www.yale.com.